س 707: نظر جنابعالى درباره شهرهاى بزرگ از جهت قصد توطن یا اقامت ده روز در آنها چیست؟


ج: در احکام مسافر و قصد توطن و قصد اقامت ده روز فرقى بین شهرهاى بزرگ و معمولى نیست و حتى با قصد توطن در یک شهر بزرگ و مدتى در آنجا ماندن، بدون معین کردن محله خاصى از آن، تمام آن شهر حکم وطن را درباره او پیدا خواهد کرد. همچنین اگر قصد اقامت ده روز در مانند این شهر نماید، بدون اینکه محله خاصى از آن را قصد نماید، حکم تمام بودن نماز و صحّت روزه در مورد او در تمام محله‏هاى آن شهر جارى خواهد بود.


س 708: شخصى از فتواى امام «قدس سره» در مورد اینکه تهران از بلاد کبیره است، مطلع نبوده و پس از پیروزى انقلاب اسلامى به فتواى امام «قدس سره» علم پیدا کرده است، نماز و روزه‏اى را که به نحو متعارف به جا آورده، چه حکمى دارد؟


ج: اگر در حال حاضر بر تقلید امام «قدس سره» در آن مسأله باقى باشد، واجب است که اعمال گذشته‏اش را که با فتواى امام «قدس سره» منطبق نیست، تدارک نماید، به این معنى که نمازهائى را که به جاى شکسته، تمام خوانده به صورت شکسته قضا کند و روزه‏هائى را که در حال مسافرت گرفته است، قضا نماید.